خواب یکی از مهمترین فرایند‌های فیزیولوژیکی است که برای آرامش عضلانی، پاک کردن ذهن از زواید و پشتیبانی از قوای حافظه و یادگیری ضروری است. خواب خوب بعد از اتمام فشار کاری روز واقعا نعمتی رضایت بخش محسوب می‌شود که راحتی و آرامش به ارمغان می‌آورد، اما این فرایند آرام بخش اگر به درستی پیش نرود آرامش جسم و روح را بر هم می‌زند.
وضعیت صحیح بدن به هنگام خواب، زمان صحیح و عادت‌های صحیح برای لذت بردن از خواب آرام و ساعات بیداری بعد از آن ضروری است. بنابراین، در این مقاله در مورد مشکلات شایع خواب و روش‌های ساده حل آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

بیدار شدن با کمردرد

کمردرد بعد از بیدار شدن از خواب یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که بیشتر ما تا به حال تجربه کرده ایم. این عارضه علتی به جز وضعیت نادرست بدن به هنگام خواب ندارد. اگر دچار این مشکل شده اید، پزشکان توصیه می‌کنند روی پشتتان بخوابید و زیر پاهایتان بالش قرار دهید تا انحنای طبیعی بدنتان حفظ شود؛ اما اگر به پهلو می‌خوابید بهتر است به توصیه متخصصان ستون فقرات بالشی بین پاهایتان قرار دهید. مشاهده می‌کنید که این مشکل چه درمان ساده‌ای دارد.

گردن درد بعد از خواب

این مشکل هم ناشی از وضعیت نادرست در هنگام خواب است. توصیه می‌شود به پشت بخوابید. به وضعیت صحیح در این شرایط وضعیت سوپاین می‌گویند.

خروپف، کابوس همسران

احتمالا خروپف بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای همسرتان بیفتد. برای رفع این مشکل، بهتر است به پهلو بخوابید یا سعی کنید بالشی زیر سر و گردن خود بگذارید که سرتان را صاف نگه دارد. البته برای تقویت ماهیچه‌های زبان و گلو هم تمرینات ویژه‌ای وجود دارد.

پریدن از خواب در اثر کرامپ یا گرفتگی پا

انقباض و گرفتگی پا در هنگام خواب مشکلی شایع است. با انجام منظم تمرینات کششی قبل از خواب یا یوگا می‌توان گرفتگی عضلات پا را در طول شب کاهش داد.

بیدار شدن با سوزش سردل / پادرد

برای درمان این مشکل، با گذاشتن یک بالش زیر پا‌ها آن‌ها را بالا ببرید تا خون ورید‌های پا به سمت پایین حرکت کند. ۶ ساعت قبل از خواب از مصرف کافیین خودداری کنید و پا‌های خود را خوب ماساژ یا مالش دهید. خوابیدن به پهلوی چپ از بازگشت غذا به مری و در نتیجه سوزش سر دل جلوگیری می‌کند.

بیدار شدن با درد شانه

بیدار شدن با درد شانه یکی دیگر از مشکلات رایج است. بهتر است بدانید خوابیدن روی شکم در این شرایط اصلا کار صحیحی نیست. خوابیدن به پشت سالم‌ترین روش خوابیدن است. اگر این روش موثر نبود، به پهلو بخوابید.

ناتوانی در به خواب رفتن

فشار و تنش‌های امروزی، مشکلی شایع است که مشکلات پیچیده دیگری را به وجود می‌آورد. از آن جا که خواب نیازی ضروری است بهتر است برای داشتن خواب مناسب اول از همه تلفن همراه و لپ تاپ خود را خاموش کنید، در زمان مناسب به خواب بروید تا بتوانید زود از خواب بیدار شوید، زیرا دیر خوابیدن مشکلات ناشی از خواب را افزایش می‌دهد. فضای آرام و راحتی در اتاق فراهم کنید، شش ساعت قبل از خواب از مصرف کافیین پرهیز کنید. توجه به این نکات مشکلات خواب را کم می‌کند. علاوه بر این ورزش روزانه، مدیتیشن و یوگا، همچنین داشتن سبک زندگی سالم هم کمک بزرگی است. اگر این توصیه‌ها کمکی به شما نکردند، با پزشک مشورت کنید.

پریدن از خواب در شب
قبل از رفتن به رختخواب، تلفن همراه خود را خاموش کنید، قبل از خواب، الکل مصرف نکنید. دمای اتاق خواب باید در محدوده آسایش باشد. این نکات به داشتن خوابی ممتد و با کیفیت کمک می‌کند.

به سختی بیدار شدن
این شایع‌ترین مشکل است و راه حل آن بسیار ساده است: تکرار. یعنی هر روز صبح حتی در روز‌های تعطیل هم در زمان مشخص بیدار شوید.

راحت بخوابید

به نقل از «www.qunki.com»، خواب صحیح و با کیفیت خواسته هر شخصی است. کسی نیست که نخواهد صبحی تازه و با انرژی را آغاز کند. همانطور که می‌دانید داشتن ذهن پرنشاط به همراه یک شروع عالی تنها از یک خواب خوب می‌آید. بنابراین، این مراحل ساده را برای داشتن یک خواب خوب دنبال کنید. اگر مشکلتان مداوم بود، آن را به خاطر شایع بودنش دست کم نگیرید. قطعا باید با پزشک مشورت کنید. آرزو می‌کنیم با رویا‌های شیرین پیش رویتان موفق و خوشحال باشید.

منبع: بهپو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *